Thursday 22 August 2013

Sir lump math hurry rare year !

Assalamualaikum ! Salam kemenangan muslims all over the world ! Happy eid people ! ^^

Raya pada tahun ini jatuh pada 8 August 2013 atau 1 Syawal 1434H. Alhamdulillah ~ 
Selesai menjalani ibadah puasa dengan sempurna. Readers sekalian puasa penuh ke tak ? Ke puasa yang yok, tengah hari bukak periuk? muehehe ....
Kalau tak puasa penuh, tak dapat duit raya taw!
hihihi ...
tetapi, yang penting, bukan puasa sebab semata duit raya ..

Firman Allah SWT : 


" Wahai orang yang beriman! Telah diwajibkan keatas kamu puasa seperti kaum sebelummu agar engkau bertaqwa "

Kesimpulannya, puasa ini bukan lah suruhan para Nabi atau Rasul, tetapi suruhan Allah SWT sendiri. Jadi, sekiranya kita semua ingin kembali ke tempat hakiki kita yakni SYURGA, kita mesti berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya.
Ramai yang lost dekat situ. Bagaimana ingin menjadi ahli SYURGA?
Senang jerrrr ...


> Patuhi perintah Allah, tinggalkan laranganNya <

Alhamdulillah jugak sebab kita masih diberi kesempatan untuk mengaut segala kelebihan-kelebihan yang ada dalam bulan Ramadhan. Rugi sangat kalau kita tak kaut bebanyak. Sebab bukan ada dalam bulan lain taw! *take note* 

" Sesungguhnya pada bulan Ramadhan, tertutup semua pintu neraka dan dibuka seluas-luasnya pintu syurga "
Setelah sebulan __________________

Kita menyambut kemenangan ! :D

Say what ? Say "Alhamdulillah" ... Good .....

Pada tahun 1434H ini, aku berkesempatan puasa selama seminggu di rumah dan beraya di samping keluarga tercinta. Thanks air asia sebab tawarkan harga tiket yang berpatutan ! :D
Macam tahun lepas, aku dah merasa raya di Sarawak.
Alhamdulillah raya di perantauan buat pertama kali sangat tidak mengecewakan.
We always learn new thins there ! Alhamdulillah ~

Baik ....

Untuk raya tahun ni, family aku bercadang nak buat tema " Orange " ..
Tapi, pergi kedai sini, pergi kedai situ, baju yang berwarna oren seolah-olah limited. Design tak cantik. Labuci yang terlampau sesak. Rimas la aku !
Alih-alih pergi la ke satu butik ni, ada jugak warna oren and I chose that baju kurung. Itu pun ada satu jer dalam butik tu. I went with my mom but she don't have any choice except not to buy cloth. Sebab warna oren yang cantik cuma ada satu, Itu pun saiz aku. Hurm :(


The next day my dad went to the other boutique, buy cloth for my sisters and him. ya ! My dad got purple while my sister got red. So, tema dah lari dekat situ. Mak aku tahu-tahu je terus dia beli warna pink, blue for my brother and still orange for my youngest sister. Kiranya, aku dan adik bongsu aku yang mengikut landasan tema yang awal. 
Nak tengok adik-adik I tak ?? jummm fly ~~


sister that came after me. IJA !! but most people think she's my older sister. How matured you are sis and good luck for SPM :)


hero satu-satunya dalam family aku lepas abah aku. Nama manja dia POI..hahaha. Sangat suka merosakkan ~

Family I jenis tak suka buat gambar family yang semua duduk dalam satu frame. But, I will do that one day. Duk rumah memang tak boleh tolak hidangan yang dimasak. But I have no worries of fat. It can come and go :


awal pagi dah ada tetamu. Jemput makan adik-adik. Tak makan tak dapat duit raya. hahaha ~

Awal pagi macam biasa, seperti tahun-tahun sebelum ni. Mandi sunat aidilfitri, pergi solat sunat aidilfitri. Dekat situ dah mula sesi bermaaf-maafan. Balik rumah, terus prepare apa nak dihidangkan untuk tetamu. Tapi, mostly kuih raya je -_-
Tahun ni mak aku tak buat banyak kuih pun. Sebab penat you know. I came home a bit late so not so much help. Tolong buat kuih siput je. hahaha~


Lepas tu, snap sana snap sini sampai tengah hari. Seriously, aku tak pergi raya memana. 
Petang tu, bertolak terus ke rumah tok. Sampai je terus pergi rumah jiran depan rumah tok aku. Aku panggil dia makngah. Tak tahu lah kenapa. Padahal takde sangkut paut sedara pun. Sedara seIslam iye :)
Makngah buat bihun sup. You know, I don't like bihun sup that much.  So, aku makan sikit jerrr...

Then, return to tok's house. Ada pulak sedara tok aku datang yang aku tak kenal. Lepas the guest pulang, tokwan aku mintak urut kaki dia. :(


"apa benda lahh cucu aku buat ni "

 struggle gila aku urut...

lepas tu adik aku pun nyebok nak main snap! snap!


lepas tu habis semua nak bergambar gak! hahahaha ~ but I'm still the queen in the pictures..muehehehe~

Sesi urutan dia pun dah berakhir. Lepas tu, kami berangkat ke rumah moyang aku. Apa yang buat I heppy sangatttttt raya ni is my Tokwan from Kedah and the other relatives balik sini jugak!
Rindu dekat dowg ketat-ketat !!



KFC : mengeratkan. Raya pertama dah maksu belanja KFC. Weehooo ~ sorry maklang. *terpaksa edit untuk menjaga auratnya*



mak, me, adik aku (ija), adik aku (mira), toknek dan maksu *from right*



Then, not to forget. Aku beraya dengan my siblings lain mak lain bapak. hahaha~ tapi...................................
kak lang takde. Beliau terpaksa pulang ke Universiti awal atas tuntutan akademik di Uni. :(
Lain kali kalau ada rezeki, kita raya sama-sama lagi ehh.
Alhamdulillah ~ this bond never cracked. 
Dah tujuh tahun menjadi "adik beradik" dan kawan yang menyimpan pelbagai rahsia bersama.
Janji-janji itu takkan adik lupa ye kakak-kakak ku sekalian. :)


this is how we act whenever we met. Kami master kalau ambik gambar pasport..hahaha~

Rasa bersyukur + gembira sangat dapat beraya disamping family tercinta dan sahabat tersayang. Raya kali ni amat bermakna. Rupanya jarak yang memisahkan kita yang beribu batu ni, membuat aku lebih menghargai orang yang aku sayang.

Thanks for being my love. I will not let the love fade away. Let share the love together as the strength. :) 
I love you my darlings !!!! <3

SELAMAT HARI RAYA MAAFKAN AIDA ZAHIR BATIN YERR :)

Lepas raya, moh le kita sama-sama sambung ibadah dengan puasa enam.

Puasa bulan Ramadhan + Puasa 6 di bulan Syawal = Pahala setahun puasa !

Wasslam ~

No comments:

Post a Comment