Sunday 6 April 2014

Liku-liku Semester lalu ~

Assalamualaikum...
Selamat sejahtera..

Dah lama tak berpena di blog sendiri setelah sekian lamanya. Sebelum pena mula mencoret sejarah baru,

Let us take 5 and recite Al-Fatihah for our late passengers of MH370 and Ikhwanul Muslimin in Egypt '

This is so heartbreaking. Besides hearing our nation loss of MH370, we also received news of our brother's loss. May Allah place you in the best place in Jannah.
Amiiin ~

-----------------------------------------------------------

Alhamdulillah,
Masih diberi kesempatan untuk mengarang di blog tercinta ini though no readers..hakhak..
Bak kata Psychologist, "Menulis mampu menajamkan minda."

Bersawang berhabuk dah blog ni.

Main story for this entry is SEMESTER 4 DONE !!

Which means that I got another one year to finish my studies here.

Semester 4 sangat berliku dan mencabar. Menguji emosi, fizikal dan rohani. Banyak kali jugak tersasar, terikut hawa nafsu.

Allahu, semoga Allah memimpin hati-hati ini ke landasan yang lurus dan menetapkan hati-hati ini. Amiin~

Pada awal sem 4, it has always been the same thing. Cuma yang berbeza, selepas Sem 3 berlalu which is I had the opportunity menjadi Pembantu Universiti, it strengthen ukhuwwah dalam kalangan Bakti Siswa aku. Kami berjumpa lagi pada sem 4 untuk berkerja bersama-sama.

Well, sepanjang aku belajar di sini, aku tahu bahawa peluang hanya sekali. So, you must grab it Aida ! Make it yours because there's no second chance. So, aku pun apply la untuk menjadi Majlis Tertinggi Mahasiswa (MTM).

I filled the form and submit it. No hope, actually. Sebab ramai yang lebih berkelayakan dari aku turut apply MTM. Even dari course aku pun lebih dari 5 orang.

After that, dapat lah announcement yang senarai pelajar terpilih dari saringan pertama untuk menjalani Ujian Personaliti.
Alhamdulillah ~
Aku berjaya lepas saringan pertama. Begitu juga buddies aku. Seronoknyaaa Ya Allah, tak terkata !!

Then, aku pun buat lah ujian tu. Soalan agak pening. Bukan agak, memang pening pun. Sampai aku pun jadi pening. Lebih susah dari soalan final, I can assume.

Alhamdulillah ~
Aku bersama buddies lulus ujian dan diminta menghadiri interview. One session, there's five of us.


Before masuk interview, kita snap! snap! dulu..hehe ~

So, there's 5 of us. Hanya aku sahaja yang minta Seketariat itu dalam sesi aku. Yang lain minta Seketariat Perpaduan, ada yang minta nak jadi Timbalan Presiden. Btw, Seketariat tu macam biro lahh..

Alhamdulillah ~
Setelah dihentam dan menghentam juga, lulus juga interview. Hanya 2 orang yang lulus. Aku dan Chong. Jawatan apa ? Entah. At that time kami tak boleh nak kata yang kami dapat jawatan yang kami applied. 

Then, we are required to attend Kursus Induksi I. Kursus ini hanya meliputi pengurusan masa, pengurusan majlis and so on lahh. So at the end, this is it !



Biarlah gambar berbicara ~

After a week, kami dipanggil lagi untuk Kursus Induksi II. Main objective of this camp is teamwork. Pengukuhan pasukan. Lokasi sangat menarik. Di Smilajau. Aktivitinya ?????






'Harsh' camp..haha. But not harsh enough. I am glad and proud to be selected to become one of the leaders family. Salah seorang buddies kami bergelar Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) dan yang lain MTM.
So proud of you guys !!

Pemilihan selepas pemilihan dilakukan. Akhirnya...
Alhamdulillah ~
Kenapa apply MTM ??


  1. Kerana Allah SWT, of course. Tajdid niat kerana Allah kerana ada hikmah kenapa Allah meletakkan aku untuk menjadi begini.
  2. Untuk menimba seberapa banyak pengalaman yang mampu selagi aku berada di bumi Sarawak. Well, it is a learning process after all.
  3. Untuk membantu diri aku ini supaya lebih bertanggungjawab. Aku sedar aku ni lalai, longai apa lagi eh ? Yang satu spesis dengannya laa..
  4. Make my parents proud. Although at the first place, this wasn't my choice but I want to show to them I can survive with the decision out of mine.
  5. It can help me to build my soft skill too and become my ticket to further my studies next.
Turut tidak melepaskan peluang adalah apabila peluang untuk menjadi Pembimbing Rakan Siswa dibuka. Masa dekat sekolah dulu, aku pengawas sekolah je...
So, inilah masanya belajar lagi untuk menjadi PRS. wehuuu ~


Photo-shooting time !!

PRS turut berkesempatan pergi ke SMK Kemena untuk buat program.





Once again, great experience !! :)

Alhamdulillah,
Bersama buddies,
Dari sekecil event iaitu Bakti Siswa di mana kami belajar buat event pertama kami sehingga sebesar-besar event ; THE ROYAL.

Sultan Selangor berkenan mencemar duli ke UPMKB untuk merasmikan UPMKB. It such a great honor to be selected as the front liner of leaders.




Sultan Selangor ; bersama barisan MPP Serdang. Iron Ladies..hihihi ~



Santapan Diraja. Yang menariknya disini, I'e got few foreigner friends..hihih ~


Riadah bersama MPP. Showing them what UPMKB have.


 Farewell guys. May you experience blast moments while you're in UPMKB. InsyaAllah ~ If Allah wills, we shall meet again. Salam sayang dari warga UPMKB.


Ya Allah, bersyukurnya diberikan kesempatan yang julung-julung kalinya dapat.

Bersyukur dikelilingi oleh orang-orang yang hebat, dahsyat, bombastik semua lahh.

Aku nak minta maaf kepada semua yang mengenali diri ini sepanjang semester 4 dan semseter sebelumnya. Sesungguhnya aku hanya pendosa tanpa noktah. *Aku praktikal sem 5, mereka sem 6. So, sem 4 is the last sem with them*

Untuk warga MTM dan PRS sekalian, we've been through much, although it is not much enough but much la jugak. And, good luck. Lakukan semua perkara kerana Allah dan InsyaAllah, Allah akan mengaturnya sebaik mungkin. I know, next sem will be tough sem for all of you but I certainly have faith you can do it !
InsyaAllah ~

*Aku hafal lagu Sarawak..hihihi ~*

Wassalam ~

1 comment: